Z perspektywy klienta pralnia to po prostu punkt usługowy, w którym zostawia odzież do prania i odbiera czystą. Interesuje go wysoka jakość usług, kompetentna i miła obsługa i dobry stosunek ceny do jakości. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, e w branży pralniczej też istnieją trendy. Co teraz jest na topie? W co zainwestować, by odnieść sukces?
Trendy w branż pralniczej nie zmieniają się oczywiście tak szybko, jak w ubraniach czy wnętrzach, ale można zauważyć pojawiające się tendencje. Eksperci z firmy Sovrana, która jest zdecydowanym liderem na polskim rynku i zajmuje się wdrażaniem nowych technologii profesjonalnego prania, wskazują na kilka tendencji, które wyraźnie się wyróżniają. To rzeczy, w które warto zainwestować, jeśli chcemy być posiadaczami nowoczesnej pralni, która nie będzie narzekać na brak klientów.
Ekologia
Rozwiązania przyjazne dla środowiska są dziś absolutnym hitem w każdej dziedzinie życia. Nie ominęło to także branży pralniczej. Tzw., green washing to dziś najsilniejszy trend Jak się objawia? Zacznijmy od samego sprzętu. Nowoczesne pralnico-wirówki oraz suszarki produkowane są w najwyższej klasie ekonomicznej, a więc są one energooszczędne. Co ważne, są one projektowane tak, by było możliwe ich serwisowanie, bez konieczności wyrzucania sprzętu z powodu awarii. Zmieniły się też same technologie prania. Widać to szczególnie wyraźnie w przypadku czyszczenia chemicznego. Nowoczesne agregaty działają w oparciu o obieg zamknięty, co pozwoliło na wyeliminowanie problemu trujących oparów. Opary te pozostają we wnętrzu urządzenia, gdzie pod wpływem bardzo niskiej temperatury są skraplane i odprowadzane do specjalnego pojemnika. Coraz częściej używa się też detergentów i rozpuszczalników biodegradowalnych. Prawdziwym hitem są rozpuszczalniki na bazie krzemionki.
Pralnie samoobsługowe
Automatyzacja, samoobsługa, odejście od konieczności zatrudniania personelu na rzecz systemów, które pozwolą klientom na samodzielne korzystanie – oto wyraźny trend w biznesie. W supermarketach pojawiają się kasy samoobsługowe, w miastach – rowery do wypożyczenia z systemu miejskiego, coraz częściej możemy też skorzystać z pralń samoobsługowych. Nowoczesne pralnie samoobsługowe pozwalają na upranie bardzo różnych rzeczy w wysokiej klasy urządzeniach. Na miejscu są też dostępne detergenty. Klienci mają możliwość korzystania z aplikacji mobilnej z płatnościami i programem lojalnościowym. Całość jest tak zaprojektowana, że przyciąga osoby młode i dynamiczne. Szacuje się, że rynek dla pralń samoobsługowych bezie w Polsce dynamicznie rósł i jest to obecnie bardzo doba inwestycja.
Usługi premium
To trend widoczny nie tylko w branży pralniczej. W Polsce rynek dojrzał do wykształcenia segmentu premium w usługach. To usługi kierowane do osób zamożnych, ekskluzywne, o odpowiednio wysokich cenach. W branży pralniczej ot na przykład regularne odbieranie prania od klienta i dostarczenie mu upranej garderoby do domu oraz wyspecjalizowanie się w czyszczeniu i pielęgnacji luksusowych materiałów. Są to usługi niszowe, jednak odpowiednio wysokie ceny rekompensują mniejszą liczbę klientów i pozwalają na prowadzenie zyskownego biznesu.

Nowe trendy w branży pralniczej, czyli przepis na sukces w 2020 roku