Wiele osób planujących otwarcie swojej firmy rozważa zainwestowanie w branżę pralniczą. Istotnie, analitycy rynku wskazują, że w branży tej są duże perspektywy rozwoju i bez większego trudu można stworzyć dobrze prosperujący biznes. Należy jednak pamiętać o kilku warunkach. Przedstawiamy piec punktów, które muszą być spełnione, by pralnia dobrze funkcjonowała i przynosiła właścicielowi zyski.
Zacznijmy do tego, że branża pralnicza jest dość specyficzna. Jeśli nie mamy w niej dobrego rozeznania, dobrze poprosić o wsparcie i doradztwo fachowców, na przykład z firmy Sovrana, dzięki czemu unikniemy kosztownych pomyłek. Planując też swój biznes w tej branży trzeba pamiętać o poniższych punktach.
Dobra lokalizacja
W przypadku pralni jest to sprawa kluczowa. Nie jest to usługa pierwszej potrzeby, dlatego w przeciwieństwie do np. sklepów spożywczych nie mogą funkcjonować obok siebie cztery pralnie i przynosić zysków. Szacuje się, że w Polsce pralnia jest dochodowa, jeśli przypada na dziesięć do piętnastu tysięcy mieszkańców, choć w dużych miastach i na nowych osiedlach liczba ta może też być nieco niższa. Pralnia powinna być zlokalizowana albo w pobliżu miejsca zamieszkania, albo w miejscu, które odwiedzamy niejako przy okazji, na przykład w centrum handlowym.
Dobrej jakości wyposażenie
Nowoczesne maszyny są kluczowe dla jakości prania, a to od niego zależy, czy klienci będą zadowoleni z usługi i będą do nas wracali. Warto też pamiętać, że nowoczesne pralnico – wirówki, agregaty chemiczne, suszarki czy manekiny do formowania odzieży są zdecydowanie bardziej energooszczędne niż starsze modele, więc jest to inwestycja, która przekłada się na późniejsze niższe koszty bieżące pralni. Rzadziej też się psują. Wiele nowoczesnych maszyn oferuje też wysoka jakość przy zdecydowanie krótszych cyklach prania, co oznacza, że pozwala na obsłużenie większej liczby klientów – to przekłada się bezpośrednio na wyższe obroty a co za tym idzie wyższe zyski właściciela pralni.
Dobrze skonstruowana oferta
Pralnia musi mieć dobrze skonstruowaną ofertę. Co to oznacza? Powinna być ona dopasowana do specyfiki okolicy, w jakiej się znajduje i grupy docelowej, która ma korzystać z usług. Przykład? Magiel raczej nie sprawdzi się na nowym osiedlu z młodymi rodzinami, bo w tej grupie nie ma już zwyczaju maglowania pościeli, jest natomiast niezbędny, gdy wśród naszych klientów jest wielu seniorów. Zawsze warto budować ofertę zaczynając od usług bazowych, takich jak klasyczne pranie wodne oraz czyszczenie chemiczne, w miarę możliwości rozszerzając o usługi dodatkowe, na przykład prani wet cleaning czy czyszczenie dywanów.
Profesjonalny personel
Personel powinien być nie tylko uprzejmy, ale też dysponować wiedzą na temat profesjonalnego prania i działania nowoczesnych maszyn. Dlatego niezbędne są zarówno szkolenia wstępne, jak i kolejne, gdy wprowadzamy nowe produkty, usługi czy maszyny. To gwarancja odpowiedniej jakości świadczonych przez nas usług.
Otwartość na innowacje
Warto być czujnym, obserwować trendy i stawiać na innowacje, na przykład pralnie samoobsługowe, bo dzięki temu możemy wyprzedzić konkurencję.
5 filarów dobrze działającej pralni